Posted by & filed under Cartels.

Balint-Intervisiegroep (samen met de Belgische School voor Psychoanalyse).

  • Contactpersoon voor het GPP: Mileen.
  • 1 keer per maand in Brussel – momenteel 6 deelnemers.
  • Er kan nog max. 1 iemand aansluiten.

In de Balintgroep ligt de klemtoon op het luisteren (door de groep) naar het luisteren (door de therapeut) naar de patiënt. Volgens een roulerend systeem wordt er onvoorbereid over een casus gesproken waar het hart van vol is. Volgens datzelfde systeem dient iemand van de groep zich aan als facilitator die ervoor zorgt dat we bij de les blijven: het is het luisteren door de therapeut naar de patiënt dat in de focus staat, en niet zozeer de patiënt.

Er is nog maximaal plaats voor twee nieuwe deelnemers. Het is een gesloten groep, omwille van de vertrouwelijkheid. Wie deelneemt engageert zich voor een jaar. Geïnteresseerden kunnen een via mail contact opnemen met Mileen.

Huidige deelnemers: Mileen Janssens (GPP), Liza Antonneau (BSP-EBP), Blerina Iseni (ongebonden), Bindhu Van Diest (Grupo Moebius), Sophie Duchatelet, Michiel van Hooff (GPP).

Plaats : Brussel, nabij het Centraal Station. Het Goudblommeke van Papier – Tijdstip: een vrijdagavond van 19 – 21 u, 1 keer per maand.

Posted by & filed under Cartels.

Filip Kolen wenst volgende carteloproep te verspreiden:

Ik ben van plan om volgend jaar een seminarie te begeleiden over het concept van de Nom-du-Père bij Lacan. Ter voorbereiding zou ik in cartel iets willen lezen over de formules van de sexuering of over het tekort van de grote Ander, afhankelijk van de interesse. Twee concrete voorstellen:

 L’incomplétude du Symbolique van Guy Le Gaufey

– Le Pastout de Lacan, consistance logique, conséquences cliniques, ook van Guy Le Gaufey

Wie doet er mee?

 

-> Geïnteresseerden kunnen rechtstreeks contact opnemen met Filip: filip.kolen@gmail.com

 

 

 

 

Posted by & filed under Vorming.

GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG IN GRENSVERLEGGENDE TIJDEN

FORENSISCH WERK BINNEN EN BUITEN DE KLINIEK?

Onze tijd heeft iets met grenzen: de nood om ze te bewaken, de angst voor het overschrijden ervan, het besef van het verdwijnen van grenzen (en ongetwijfeld het installeren van andere), de uitdaging om grenzen te verleggen, … Terwijl dit op maatschappelijk vlak duidelijk voelbaar is in het algemene discours toont zich dit uiteraard ook op het niveau van het particuliere subject in zijn verhouding tot de wet. In die zin heeft de psychoanalyse altijd een bijzondere aandacht gehad voor deze verhouding, gaande van Freuds ontdekking van de wetten van het onbewuste (die hij vergeleek met de oude “fueros”) tot een specifieke interesse in de criminele act. Vooral in de jaren ’20 kende de toepassing van de psychoanalyse in het veld van de misdaad in het bijzonder en de criminologie in het algemeen een hoge vlucht. Lacans fascinatie in de jaren ‘30 voor de psychotisch-criminele passage à l’acte is evenzeer welbekend.

Ondertussen, bijna een eeuw later, heeft in onze huidige maatschappij een zogenaamde psychologische benadering haar weg gevonden in de omgang met daders van criminele feiten: hervalpreventie, reïntegratie, forensisch werk, … Er zijn vele varianten van de manieren waarop een psychologisch-therapeutische bekommernis op één  of andere manier binnen geslopen is in dit veld. Het lijkt ons dan ook de hoogste tijd om opnieuw de vraag te stellen op welke manier de psychoanalyse omgaat met ‘het subject en (diens overschrijden van) de wet’. Wat is hierbij het specifieke van het psychoanalytisch werk en de ethiek die deze grondt? De verschillende sprekers zullen daarover getuigen, elk vanuit hun eigen specifieke ervaring met dit vraagstuk.

De folder vind je hier.

Posted by & filed under Vorming.

Het groenogige monster van de jaloezie:
Van normale afgunst tot pathologische waan?

Jaloezie lijkt zo eigen aan de mens dat ze er overal en altijd is. Ze is al een thema in de Griekse mythologie en in het boek Genesis van de bijbel. Ze ontbreekt zelden in de literatuur. Ze speelt niet in het minst ook in analytische middens tussen wie wel of niet meent erkend te moeten worden, of bij Freud en zijn leerlingen, bijvoorbeeld. En uiteraard duikt ze altijd wel ergens op in het klinisch werk met mensen.

Jaloezie is volgens Freud zodanig universeel dat wie denkt nooit jaloers te zijn, zeker iets verdrongen heeft. Ze heeft inderdaad diepe wortels in het onbewuste, op alle drie de lagen die Freud onderscheidt: de normale of concurrerende, de geprojecteerde, en de waanachtige jaloezie. De eerste laag is als het ware de oudste en gaat terug op het oedipuscomplex. Op die manier beschouwd is jaloezie niet alleen een universeel, maar ook een heel vroeg ontstaan affect.

Lacan verwijst graag naar Augustinus die beschrijft hoe hij een klein kind zag dat nog niet eens kon praten toch al een bittere, jaloerse blik werpt op zijn kleine broertje dat zich laaft aan de moederborst. De doodzonde van de afgunst gaat het menszijn dus vooraf. Met Augustinus benadrukt Lacan vooral dat jaloezie nog verder teruggaat in de ontwikkeling dan het oedipale. Ze vormt een centraal element in het spiegelstadium. Al van bij het prille ontstaan van een imaginair zelf, spelen er meteen ook agressie en afgunst tegenover de ander-gelijke.

Met Lacan zou de eerste laag van de (normale of concurrerende) jaloezie bij Freud kunnen geïnterpreteerd worden als een duale spiegelsituatie en de tweede, geprojecteerde jaloezie als noodzakelijk een derde vereisend. Het klassieke voorbeeld is daar immers de man die zijn eigen neigingen tot ontrouw verdringt en ze vervolgens projecteert op zijn partner – veronderstellend dat zij een ander heeft.

Maar er blijven nog vele vragen open. Viseert de jaloezie een object of een zijnstoestand? Is de jaloezie van het kleine jongetje bijvoorbeeld gericht naar de moederborst of eerder de gelukzaligheid van het kleine broertje aan de borst – vandaar Lacans samentrekking jalouissance? Waarom maken noch Freud, noch Lacan een duidelijk onderscheid tussen jaloezie en afgunst? Kunnen we de jaloezie zoals Freud eerder in lagen denken, of moeten we het opsplitsen naargelang de neurose of psychose? Met andere woorden: hoe klinisch te werken met de jaloezie?

De (voorlopige) folder vind je hier:  Studiedag Jaloezie

Posted by & filed under Gezelschap.

De nieuwe bijeenkomst van het Seminarie Erkenning zal doorgaan op woensdag 23/10 om 20u in het zaaltje van Café Den Turk (Botermarkt 3, Gent).
Geef een seintje voor je komst aan ben_vannhove@hotmail.com.

Voor het seminarie Erkenning op 23 oktober werd ik er attent op gemaakt dat het op café zou plaatsvinden.
Wat misschien niet zo ideaal zou zijn om ten volle te kunnen spreken. Maar, en dat was ik vergeten toe te voegen, we gaan kunnen genieten van een zaaltje afgesloten van de rest van het café. Zo zullen we in alle privé kunnen spreken. Vraag bij aankomst naar het zaaltje en de vriendelijke mensen achter de bar zullen je de weg tonen naar erkenning.